De titel (of headline) van je artikel, CTA, poster, emails, etc. is cruciaal. Als deze niet mensen aanspoort om te klikken, te delen of te lezen, dan is al je effort van je blog, web artikel, radio commercial, etc. zinloos.
Wat je wilt is dat je blog gelezen wordt. Soms is het zelfs beter om te beginnen met je headline, vóórdat je start met je blog. Hierdoor zul je vanzelf merken dat je blog een andere uiting zal krijgen, die meer aansluit bij je titel. En dit wil je natuurlijk. Congruent zijn blijft belangrijk. Ook kun je headlines toepassen op CTA of andere marketing-uitingen.
Erg belangrijk om de aandacht meteen te krijgen. Maar hoe maak je nu een killer headline? Een bezoeker kijkt gemiddeld maar 4 seconden naar je pagina. Dan moet de headline haar werk al gedaan hebben. Een goede headline kan soms tot 20x meer bezoekers aantrekken dan een gemiddelde headline. Een fantastische headline kan tot 50% meer omzet leiden. Tijd voor actie dus! De volgende headlines werken!
- Begin met de volgende woorden:
Eindelijk!
Mededeling!
Nieuw!
Deze woorden zetten mensen aan tot opwinding. Iets nieuws lezen verhoogt de nieuwsgierigheid en is zeer hypnotiserend. - Richt je op een bepaalde doelgroep:
Huismannen!
Pijnlijke voeten?
Speciaal voor Grolsch drinkers!
Hiermee trek je meteen de aandacht van je doelgroep. Denk wel goed na over welke doelgroep je aanspreekt. In hypnose is het belangrijk dat je de aandacht van iemand trekt, daarna kun je de richting bepalen. Als je bijvoorbeeld de aandacht wilt hebben van advocaten, dan kun je ook bijvoorbeeld beginnen met “Speciaal voor advocaten!” - Een voordeel beloven
Geen rugpijn meer in 10 minuten!
Koop 1 shirt – krijg de 2e gratis!
Slaap beter met deze koffie!
Mensen zijn altijd op zoek naar voordelen. Dit is namelijk de reden dat mensen kopen. Vaak worden eigenschappen gebruikt om mensen over te halen, bijv. decafeïne vrije koffie is een eigenschap, beter kunnen slapen is een voordeel. Verkoop de verlichting, niet de preventie. Als je spreekt over wat mensen uiteindelijk krijgen, trek je de aandacht op een hypnotische manier. - Maak het nieuwswaardig
Belangrijke doorbraak in auto veiligheid!
Nieuwe Formule Herstelt Je Haargroei!
Zeven “verloren geheimen” ontdekt
Mensen houden van nieuws! De aandacht trekken is de eerste stap in een trance. - Iets gratis weggeven
Gratis Voor Schrijvers!
Gratis Rapport legt Belastingtips uit
Gratis Boek over Autoreparaties
Het gratis item moet natuurlijk wel matchen met de doelgroep. Ook al is het gratis, ze moeten wel interesse hebben om het te willen hebben. Ook moet het item echt gratis zijn! - Stel een intrigerende vraag.
Wat zijn de zeven geheimen van succes?
Maak je deze fouten in het Engels?
Welke benzinefilter geeft je auto een performance boost?
Vragen zijn altijd een goede start, maar moeten wel refereren naar een voordeel dat een lezer kan hebben als deze het artikel gaat lezen. Dus geen gemakkelijk JA/NEE vragen. Dit is een prima manier om mensen in een trance state te krijgen - Begin met een testimonial
Testimonials zijn niet weg te denken uit het arsenaal aan overtuigingstactieken op een website. Door hiermee te beginnen in je headline, sla je 2 vliegen in 1 klap.
“Dit is het meest krachtige wapen dat ik ooit heb gezien!” (Clint Eastwood)
“Deze twee boeken maakte me de rijkste man ter wereld.” (Bill Gates)
“Dit is waarom ik altijd sneller ben dan andere schaatsers” (Sven Kramer)
Headlines in quotes trekken sowieso de aandacht. Natuurlijk dient de testimonial wel echt te zijn. - Maak een “how to” headline.
Hoe zorg je er voor dat je kinderen naar je luisteren?
Hoe weet je of je auto een beurt nodig heeft?
Hoe kun je vrienden maken en beïnvloeden?
Wederom beloven deze headlines een voordeel. Hypnotisch dus. Als je wasmachines verkoopt , kun je de headline omtoveren tot “Hoe zoekt u de juiste wasmachine uit?”. Elke headline maak je spannender door te beginnen met Hoe. Bijvoorbeeld, “Ik knip haar” is een zwakke headline, maar “Hoe knip ik haar?” is interessanter. Een headline beginnen met Hoe is als een hypnotisch commando dat bezoekers naar je artikel trekt! - Maak er een quiz van
Hoe slim ben jij?
Doe deze quiz en vergelijk!
Wat is uw Networking IQ?
Bent u Gekwalificeerd voor Succes?
Mensen houden van een quiz. Betrokkenheid is hoe hypnose begint en verdiept. - Gebruik de woorden Deze en Waarom in de headline
Deze boten zinken nooit
Waarom onze honden meer kosten?
Waarom Deze Ski’s “Perfect Ski” heten?
Als je de woorden Deze en Waarom gebruikt in je headline, creëer je een opvallend statement dat lezers aantrekt om de rest van je advertentie of webpagina te lezen. Het is saai als je zegt: “Onze ski’s zijn perfect”. Weinig mensen zijn dan geïnteresseerd. Maar als je zegt: “Waarom deze ski’s perfect worden genoemd?” genereer je nieuwsgierigheid, een van de meest krachtige motivator die er bestaat. Voeg eenvoudig het woord Waarom aan een bestaande headline toe om het aantrekkelijker te maken. “Koop Loodgietersmaterialen Hier.” is saai, maar “Waarom mensen hier loodgietersmaterialen kopen?” is een stuk interessanter. - Gebruik Ik en Mij(n) headlines
Ze lachten toen ik aan de piano ging zitten-maar toen ik begon te spelen!
Ik heb eindelijk het geheim ontdekt om fantastische SEO teksten te schrijven!
Overal waar ik mijn neus in steek verdien ik geld mee!
Deze eerste persoon headlines werken alleen als de nieuwsgierigheid wordt opgeroepen en er een voordeel te behalen valt. Gebruik je Jij of Jou(w) dan zullen deze teksten al snel als verkoopteksten gezien worden. Met Ik en Mij(n) blijf je onder de radar; de boodschap zal geen weerstand hebben en direct naar het onderbewustzijn worden ‘gebracht’. Natuurlijk kun je wel Je en Jou(w) gebruiken in de teksten, aangezien dit wel overtuigende teksten zullen zijn. - Zet je productnaam in de headline
De productnaam dient niet de focus te hebben in de headline, maar ‘stiekem’ in de headline geschoven te worden. Hierdoor wordt een ‘hypnotisch zaadje’ gepland. - Gebruik het woord ‘Gezocht’ of ‘Gevraagd’
Gezocht – nerveuze mensen
Gevraagd- Onzekere Mannen die Gevaarlijke Dingen willen doen
Gezocht – CEO’s die snel enorme winsten willen maken
Deze twee woorden creëren een enorme boost aan nieuwsgierigheid. Helemaal mooi als je ook nog direct de doelgroep aanspreekt. Probeer dan maar eens niet te klikken! Het woord Gezocht of Gevraagd zijn hypnotische woord. - Gebruik het woord Doorbraak in je headline
Een Doorbraak in Alarm-systemen
Dokter heeft doorbraak in voorkomen van haaruitval
Doorbraak betekent een nieuwswaardig feit. Het geeft aan dat je product of dienst beter is dan anderen. Hetzelfde geldt voor revolutionair en breekt records. - Zet je headline in Uppercase en Lowercase
Dit Is Veel Beter Te Lezen.
DIT IS LASTIGER OM TE LEZEN!
Begrijp Je? Als een bericht lastiger is om te lezen, doorbreek je de hypnotische toestand! - Zet het aanbod in de titel
Het is meteen duidelijk wat je wilt verkopen en wat de klant krijgt. - Vraag “Wie anders/ook?”
Wie wil ook een boek schrijven??
Wie zegt ook dat zingen moeilijk was?
Wie anders wil een geniaal inbraakalarm?
Het suggereert dat iemand anders ook kreeg wat u aanbiedt en dat de lezer dit kan gebruiken. - Gebruik een garantie.
Gegarandeerd Geen Vlekken Meer op je Vloerkleed!
We leven in het tijdperk van scepsis. Je aanbod moet altijd een garantie bevatten. Door dit in de headline te plaatsen overtuig je de lezer direct - Toegeven van een zwakte
Waarom niet? Hierdoor kom je geloofwaardiger over en kun je je zwakte aanwenden als pluspunt:
We zijn nummer twee, maar we doen er alles aan om nummer 1 te worden. Dit merk je aan onze service!
Onze chef-kok maakt alles, behalve salades.
Als je aangeeft dat je bijna perfect bent, zal je lezer alle andere claims klakkeloos geloven. Vóórdat je iemand in trance kunt brengen, zul je eerst het vertrouwen moeten hebben van je lezer. - Focus op positieve eindresultaten.
Wittere tanden in 10 dagen
5 kilo afvallen in 30 dagen
Mensen kopen Hoop en Dromen. Verkoop daarom niet Verlies Vet, maar Bijna Perfecte Gezondheid. Richt je op het eindresultaat. Natuurlijk moet het resultaat wel haalbaar zijn. 35 kilo afvallen in een week lijkt mij niet haalbaar… - Waarschuw je lezer
Waarschuwing voor alle huiseigenaren!
Hiermee trek je alle aandacht naar je toe. Een waarschuwing belooft interessante informatie en verhoogt de nieuwsgierigheid; beide hypnotische factoren. - Gebruik geen humor in de headline
Met enkele uitzonderingen daargelaten, werkt humor niet in een headline. Mensen willen niet van een Clown kopen. - Maak het gemakkelijk
Sanitair problemen gemakkelijk op te lossen.
Gemakkelijke manier om een lek in een dak te stoppen
5 simpele gerechten als je schoonouders op bezoek komen
Mensen zijn altijd op zoek naar gemakkelijke oplossingen. - Overdrijf het voordeel
Stop Met Slapen Als een Sardientje, Slaap nu Als Een Koning
Drama is hypnotisch. - Gebruik bewezen clichés.
Net binnen gekomen – Nieuw Internet Marketing Methode!
Advies aan Huiseigenaren!
De Waarheid Over Schoenmakerij
Dit zijn de teksten die mensen al tientallen jaren over hen heen krijgen in de verschillende advertenties. Een advertentie is voor hun op deze wijze opgebouwd. Een leuke lijst:- gratis
- revolutionair
- nieuw
- ontstellend
- hoe
- wonder
- plotseling
- magie
- nu
- aanbod
- aankondiging
- snel
- introductie van
- makkelijk
- het is eindelijk hier!
- gezocht
- net binnen gekomen
- uitdaging
- belangrijke ontwikkeling
- advies aan
- verbetering
- de waarheid over
- verbazingwekkend
- koopje
- vergelijken
- haast
- sensationeel
- laatste kans
- opmerkelijk
- Geef redenen
Drie redenen waarom je een boek moet schrijven
Zeven redenen om deze arts vandaag te bellen
Negen redenen om gebruik te maken van deze schoonmaakservice
De redenen moeten wel aansluiten bij je doelgroep. Dit soort headlines zorgen er voor dat lezers de rest van het artikel moeten lezen. - Geeft het verschil aan tussen nu en later
Nu een jungle, straks een heerlijk open terras!
Je brein houdt van verschillen en zal deze verschillen meteen linken aan je bedrijf of dienst. Zeker als je het probleem (nu) koppelt aan de oplossing (later).
Het is een enorme lijst geworden! Heb je nog meer tips om goede, hypnotische headlines te schrijven die mensen overtuigen, dan kun je hieronder een reactie geven.