De perfecte landingspagina maken

landingspagina

Een landingspagina is de allereerste webpagina waarop een bezoeker terecht komt als deze klikt op een online advertentie. Deze landingspagina heeft een ander doel dan je normale website en moet ook als dusdanig worden opgemaakt. De opmaak moet anders en veel info kan worden weggelaten. Je weet tenslotte waar ze vandaan komen en wat ze precies willen gaan doen.

Mooie vergelijking is de digitale nieuwsbrief, waarbij dezelfde regels gelden. Een goede landingspagina kan de conversie enorm verhogen.

Regels voor een landingspagina

Een goede landingspagina voldoet aan de volgende eisen:

  • bevat meer informatie over de advertentie
  • kan aleen via deze advertentie bereikt worden
  • AIDA model: moet de bezoeker aanzetten tot actie
  • geen (linker)navigatie; topnavigatie mag wel
  • moet snel te lezen zijn (binnen een paar seconden)
  • voor belangrijke info hoeft niet gescrolled te worden
  • gebruik groter lettertype dan rest van de site
  • verhoog vertrouwen van bezoekers door: logo’s, awards, telefoonnummers (contact)
  • op zichzelf staand

Wat zet je op je landingspagina?

Natuurlijk het AIDA-model:

  • Attention: door juiste titel en fotogebruik (liefst met personen)
  • Interest: geef aan wat de positieve aspecten zijn van het product of service
  • Desire: wat zijn de voordelen van dit product/service (goedkoper, minder zorgen, sneller, etc.)
  • Action: geef de mogelijkheid om order te doen of om meer informatie te verkrijgen/aan te vragen

Vaak gemaakte fouten

Op een landingspagina worden vaak dezelfde fouten gemaakt:

  • niet getest; testen leidt tot een betere landingspagin
  • te veel tekst op landingspagina
  • slecht leesbaar; klein lettertype
  • toch linkernavigatie van reguliere website
  • geen foto (met personen)
  • identiek aan huisstijl; landingspagina’s mogen (beperkt) afwijken van de huisstijl

Wil je weten of jouw landingspagina goed genoeg is? Gebruik dan de Landingspagina Score Card.

Infographic landingspagina

Optimale landingspagina

Auteur: Erwin Sigterman

Erwin Sigterman is al sinds 2000 actief in de web-wereld. Tot 2005 als Fatwire en Tridion web architect, daarna als Project Manager en Business Consultant. Zijn andere liefde psychologie probeert hij te combineren met de kennis die hij heeft opgedaan met het web.

Geef een reactie