Front-loading. De conclusie eerst!

Plaats de conclusie helemaal vooraan de tekst (dit is front-loading), zodat een bezoeker van je website meteen weet waar de tekst over gaat.

Front-loading geeft de bezoeker meteen inzicht in de content die hij/zij gaat lezen. Hierdoor bespaart de bezoeker tijd en weet hij/zij meteen of het artikel interessant is om te lezen. Dit kun je ook doen bij elke paragraaf die je schrijft: plaats de conclusie eerst. Hierdoor kan een bezoeker heel snel de content ‘scannen’ en bepalen of het waardevol is om te lezen.Front-loading: conclusie eerst

Online lezen vergt meer

We zijn geneigd om online een verhaal langzaam op te bouwen en de conclusie achteraan te plaatsen. Aangezien online teksten ongeveer 20% meer capaciteit vergt van ons brein, vinden we het handig als de conclusie meteen helemaal vooraan staat. Hierdoor weet de bezoeker binnen 3 tellen waar je artikel over gaat.

Tips:

  • Conclusie eerst, daarna de rest
  • Doe dit ook bij de pagina titel  en onderwerp van je mail (e-mail marketing)
  • Elke paragraaf begint met de conclusie

NB: W3C adviseert dezelfde aanpak. Een grote groep Nederlanders (>1,5 miljoen in Nederland) heeft moeite met teksten lezen, waardoor ook zij het prettig vinden om meteen te weten waar de content over gaat. Denk bijvoorbeeld aan visueel gehandicapten die meer moeite moeten doen teksten te lezen.

Lees ook: 

Auteur: Erwin Sigterman

Erwin Sigterman is al sinds 2000 actief in de web-wereld. Tot 2005 als Fatwire en Tridion web architect, daarna als Project Manager en Business Consultant. Zijn andere liefde psychologie probeert hij te combineren met de kennis die hij heeft opgedaan met het web.

Geef een reactie