De Landingspagina Score Card

Hoe weet je nu of Landingspagina receptje een goede landingspagina hebt gemaakt? Een goede landingspagina maken is namelijk niet gemakkelijk. Dit blijkt wel uit de soms rampzalige landingspagina’s die je tegenkomt. Duizend keer zonde. Je krijgt tenslotte maar één kans om je product tijdens een campagne te verkopen. Vaak wordt een standaard template (bijv. artikel template) hergebruikt om een landingspagina te maken.

Hoe kan dit beter? Door aandacht te besteden aan de aspecten waar een bezoeker recht op heeft. Een goede landingspagina moet namelijk vier informatiebrokken hebben:

  • Waar gaat de pagina over?
    De bezoeker moet snel kunnen inschatten waar de landingspagina over gaat.
  • Wat heb ik er aan?
    De bezoeker moet snel het voordeel voor zijn persoonlijke situatie begrijpen
  • Vertrouwen winnen
    Hoe zorg je ervoor dat de bezoeker jouw organisatie vertrouwd?
  • Hoe kan ik meedoen/kopen?
    Natuurlijk moet duidelijk zijn hoe de bezoeker kan meedoen óf het product kan kopen

Deze vier aspecten moeten volwaardig aan bod komen op de landingspagina. Door gebruik te maken van een Score Card, heb je inzicht in de kwaliteit van de landingspagina. Gebruiken dus!

Waar gaat de pagina over?

Beschrijf op een juiste manier waar de pagina over gaat? Ga ervan uit dat een bezoeker nog helemaal niets weet, als deze op een landingspagina terecht komt.
Eén punt voor elk statement, maximale score is 10.

  • Is de headline van de pagina hetzelfde als de advertentie?
  • Is de boodschap van de landingspagina gefocused op één doel?
  • Kan een nieuwe bezoeker het doel van de pagina in 5-10 seconden begrijpen?
    (test dit)
  • Is het duidelijk welk bedrijf erachter zit en wat zij precies doet?
    (logo en sublijn)
  • Heb je een simpele tweede beschrijving onder de headline?
  • Gebruik je bullets om het product/service te beschrijven?
  • Gebruik je een relevant en origineel plaatje (foto, diagram)?
    Liefst groter dan normaal; personen op dit plaatje verhoogt de conversie.
  • Is de boodschap op de landingspagina te vertellen als elevator pitch?
  • Geeft de belangrijkste headline antwoord op de vraag: “Waar gaat deze pagina over?”
  • Is overbodige navigatie verwijderd (bijvoorbeeld de globale navigatie), zodat de bezoeker zich maar op één ding kan focussen?

Wat heb ik er aan?

Hoe goed maak je duidelijk aan de bezoeker welke voordelen het product of service heeft?
Eén punt voor elk statement, maximale score is 10.

  • Geeft je primaire headline een voordeel aan van het product of service?
  • Staat op de pagina een foto waarop het product of service wordt gebruikt?
  • Wordt uitgelegd wat de unique selling point (USP) is van het product?
  • Worden de voordelen van het product/service beschreven in plaats van de features?
  • Wordt er alleen informatie uitgevraagd in een formulier dat strict noodzakelijk is?
    Probeer je webformulier zo beperkt mogelijk te houden (bijv. naam en email)
  • Is een optie aanwezig om later te reageren op de call to action? (safety net)
  • Wordt er uitgelegd hoe gemakkelijk de aankoop is?
    30 seconden, drie stappen
  • Is de waarde van het product duidelijk aangegeven?
    korting, aantal pagina’s e-boek of prijs
  • Is er een mogelijkheid om een demo te krijgen van het product/service om de bezoeker te helpen om nu een beslissing te nemen
    (guided tour)
  • Zijn er testimonials aanwezig van eerdere kopers van het product/service?

Vertrouwen winnen

Het is tijd om te testen hoe goed de landingspagina in het presenteren van transparantie, integriteit en vertrouwen voor je bezoekers.
Eén punt voor elk statement, maximale score is 10.

  • Zijn er meerdere contactmogelijkheden aanwezig? (telefoon, e-mail, twitter, facebook, online chat)
  • Is het duidelijk voor de bezoeker wat ze kunnen verwachten als ze de Call to Action in gaan?
    Vertel iets over de stappen die ze moeten volgen of welke gegevens ze klaar moeten leggen
  • Is de landingspagina professioneel opgemaakt?
  • Komt de huisstijl van de landingspagina overeen met de advertentie?
  • Komt de huisstijl van de landingspagina overeen met de corporate uitstraling?
  • Er zijn geen popups/popunders aanwezig op de landingspagina
  • Is er een privacy statement en voorwaarden aanwezig voor aankoop?
  • Geef je een voorbeeld (bijvoorbeeld eerste hoofdstuk) of demo van het product of service op de landingspagina?
  • Zijn er logo’s aanwezig die erkenning aanduiden?
    (SGR, Verisign, branche-logo, etc.)
  • Kun je de beweringen en feiten door anderen laten bevestigen?
    (onderzoeksrapporten, etc.)

Hoe kan ik meedoen/kopen?

Hoe goed heb je de Call to Action ingericht?
Eén punt voor elk statement, maximale score is 10.

  • Herhaal je een deel van je aanbod in het formulier (indien aanwezig)?
  • Gebruik je visuele hulpmiddelen om de aandacht naar de CTA te leiden?
    pijlen of oogrichting (visual cues)
  • Is de CTA groot genoeg?
  • Is de CTA gepositioneerd in een prominente positie bovenaan de pagina?
  • Gebruik je witte ruimte om de CTA nog duidelijker te laten zien?
  • Gebruik je contrasterende kleuren om de CTA nog duidelijker te laten zien?
  • Heb je een vertrouwens-indicatie toegevoegd naast de CTA?
    link naar privacy-statement bijvoorbeeld
  • Staat de secundaire CTA (safety net) in de buurt van de primaire CTA en is deze minder prominent aanwezig?
  • Als er een tijdslimiet (of andere limiet, zoals aantal) duidelijk zichtbaar?
  • Heb je het aantal links op deze pagina beperkt tot het absolute minimum?

Door het aantal punten op te tellen kom je tot je score. Heb je meer dan 25 punten gehaald, dan heb je een redelijk tot goede landingspagina. Een uitstekende landingspagina heb je als je meer dan 35 punten hebt verzameld.

Meer weten over het maken van de ultieme landingspagina.

Bron: The Conversion Marketing Scorecard

Landingspagina infographic

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *