8 bepalende eigenschappen van Gamification

Gamification wordt niet alleen gebruikt in games. Dat is echt een misvatting. Bekende websites die je elke dag gebruikt hebben dit soort mechanismes ook in zich. Het beste voorbeeld is Facebook.

Dit is zo ingericht dat je terug blijft komen en dat komt omdat ze de 8 bepalende eigenschappen van gamification gebruiken.

Bepalende eigenschappen

Welke eigenschappen zijn dit dan precies?

  1. Epische Betekenis & Roeping
    Een persoon denkt dat hij grootser is dan zichzelf of hij werd “uitverkoren” om iets te doen.
  2. Ontwikkeling & Voltooiing
    Interne drive om vooruitgang te boeken, vaardigheden te ontwikkelen en het uiteindelijk overwinnen van uitdagingen
  3. Creativiteit ontwikkeling en feedback
    Gebruikers zijn bezig met een creatief proces waar ze herhaaldelijk dingen aan het uitzoeken zijn en verschillende combinaties uitproberen
  4. Eigendom & bezit
    Gebruikers zijn gemotiveerd, omdat ze het gevoel dat ze zelf iets bezitten
  5. Sociale Invloed & Verwantschap
    Bevat alle sociale elementen die mensen bezitten, waaronder: mentorschap, acceptatie, sociale reacties, kameraadschap, maar ook concurrentie en afgunst
  6. Schaarste & Ongeduld
    Een bekende (Cialdini)! “Iets willen omdat je het niet kunt krijgen.”
  7. Onvoorspelbaarheid & Nieuwsgierigheid
    Een onschuldig verlangen om te willen weten wat er gaat gebeuren. Als je niet weet wat er gaat gebeuren, zijn je hersenen bezig en denk je er vaak over
  8. Verlies & Vermijden
    Het vermijden dat iets negatiefs gebeurt

Zoals je ziet, zijn dit vaak prima zaken die je online kunt inzetten (zeker in een campagne).

Yu-kai Chou

Yu-kai Chou is de Gamification pioneer die uitvoerig dit model heeft beschreven en heeft uitgedacht. Het framework Octalysis bevat deze 8 elementen en maakt het inzichtelijk in een octogram.Gamification

Per eigenschap zijn voorbeelden geplaatst die vaak gebruikt worden in de gamification wereld. Een goede game (of applicatie/website) zou gebalanceerd moeten zijn, zodat alle eigenschappen evenveel aan bod komen.

We kijken eens naar bekende apps en hun Octalysis.

Farmville

Veel mensen om me heen hebben dit spel gespeeld. Het sociale aspect is hierin erg belangrijk geweest.


Farmville-Gamification

Diablo

Diablo is bijna perfect in balans.

Diablo-3-Gamification

Facebook

Niet vreemd dat het sociale aspect erg belangrijk, naast het opbouwen van iets dat van jezelf is.

Gamification-Facebook.005

Twitter

Sociaal en de drive om meer volgers te halen zijn erg belangijk geweest.
Twitter-Gamification

Candy Crush

Hier heb ik zelf een jaar mee gespeeld. Ik merk zelf dat ik goed kon omgaan met schaarsheid (wachten op levens, etc.) 🙂
Candy-Crush-Octalysis

Zelf Octalysis maken

Je kunt online ook prima zelf deze Octalysis maken.

Meer lezen: Octalysis complete gamification framework

 

Auteur: Erwin Sigterman

Erwin Sigterman is al sinds 2000 actief in de web-wereld. Tot 2005 als Fatwire en Tridion web architect, daarna als Project Manager en Business Consultant. Zijn andere liefde psychologie probeert hij te combineren met de kennis die hij heeft opgedaan met het web.

Geef een reactie