8 onbekende tips om magnetische content te schrijven

Magnetische content? Inderdaad. Met magnetisch bedoel ik dat de lezer blijft doorlezen en nog mooier, de content gaat delen. Content moet dan boeiend, interessant en uniek zijn. De lezer is dan geïntrigeerd. Laten we snel beginnen met de tips!Magneet

Wees specifiek

In ons dagelijks taalgebruik maken we vaak gebruik van vaagtaal of taal die erg grijs is. Met grijs bedoel ik dat de scherpe randjes er af worden gehaald. Voorbeeld van zo’n tekst:

Tegenwoordig hebben bijna alle meisjes op de middelbare school enige affiniteit voor vampieren.

“Bijna alle” en “enige” maken de zin minder specifiek. Beter is de volgende zin:

Tegenwoordig houden meisjes van middelbare school van vampieren

Het is vaak wennen om op deze manier te schrijven, omdat we geneigd zijn in normaal taalgebruik onze statements af te zwakken. Met een online stuk wil je duidelijk overkomen.

Weg met grijs, maak de tekst zwart-wit! Wees direct!

Herhaal een zin(snede)

Herhalingen geven structuur en ritme. Herhalingen gaan rechtstreeks ons (oude) brein, dat van structuur en ritme houdt, in. Herhalingen houdt een lezer in een bepaalde flow. Herhalingen zijn ook niet echt moeilijk om te gebruiken. “Herhalingen” worden je vriend. Herhalingen zijn echter irritant als je het te vaak gebruikt. 🙂

Passief taalgebruik

Dit is toch wel een bekende voor je, hoop ik. Passief taalgebruik is uit den boze. Alles moet actief geschreven worden, zodat de boodschap 10x beter overkomt. Een voorbeeld van passief taalgebruik:

De bal wordt geschopt door de jongen.

Actief taalgebruik:

De jongen schopt de bal.

Voel je het verschil? Toch lees je nog veel passieve teksten op het web.

Beknoptheid

Het maakt mij niet uit hoe goed je kunt schrijven, de meeste mensen lezen maar een paar zinnen. Zijn er meer zinnen, dan gaan ze de webpagina scannen. Je leest dit artikel waarschijnlijk ook niet van boven naar beneden? Waarschijnlijk lees je deze regel niet eens? Het beste is om je boodschap zo kort mogelijk te houden.

Gebruik korte zinnen

Korte zinnen zijn gemakkelijk te lezen. Ze zijn gemakkelijk te verwerken. Het is gemakkelijk om argumentatie te begrijpen. Soms zijn langere zinnen -zeker als ze opgedeeld worden door streepjes- prima te lezen. Als je denkt dat het onmogelijk is om korte zinnen te schrijven dan moet je maar eens een boek van Stephen King of Hemingway lezen.

Provoceren, niet oplossen

Probeer niet alles in 1 artikel op te lossen of te beschrijven. Behandel 1 topic per keer en daag de lezer uit om je volgende blog te lezen waar dit onderwerp verder beschreven wordt. Daag ze uit! Ze willen meer van je lezen..

Haal overbodige bijvoeglijke naamwoorden weg

Om overtuigende content te schrijven was het vroeger altijd de bedoeling om extra bijvoeglijke naamwoorden toe te voegen, zodat de lezer zijn visuele, auditieve en kinesthetische modaliteiten gaat gebruiken. Dit is ook vaak het geval.

Maar, als een bijvoeglijk naamwoord niets toevoegt aan de boodschap, dien je ze te verwijderen.

Vertel een verhaal

Storytelling is een goede manier om het bewustzijn van een persoon te omzeilen. Storytelling werkt net zoals een metafoor; het onbewustzijn wordt rechtstreeks aangesproken!

Vertel bijvoorbeeld een verhaal van een klant, die met jouw product in 1 jaar tijd 125k euro heeft bespaard. Dit zal jouw sales een boost geven.

NB: natuurlijk moet het wel een waargebeurd verhaal zijn, anders zul je toch met metaforen moeten starten

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *