Social Commerce Psychologie

Als je producten wilt verkopen is het eigenlijk heel simpel om de bezoeker van je website te beïnvloeden. Gebruik de 6 wetten van Cialdini en je bent klaar. Toch begrijpt niet iedereen deze wetten en hoe je dat moet gebruiken. Bovenal: welke achterliggende gedachte ligt hier ten grondslag?

Zoals je hieronder kunt zien, zijn er allerlei sociale zaken waar mensen gevoelig voor zijn. De belangrijkste zijn met een kleur ingekleurd: Like, Social Proof, Consistency, Reciprocity, Scarcity en Authority. Het is wel belangrijk om de relaties met andere gebieden in gedachten te houden.

Social Proof
Het is belangrijk om te weten wat anderen van er van vinden!

Authority
De autoriteit die je hebt kun je gebruiken om mensen te beïnvloeden.

Scarcity
Schaarsheid is wel 1 van de belangrijkste triggers om iets te kopen.

Like
We vinden het prettig om aardig gevonden te worden en hiervoor willen we iets terug doen.

Consistency
Mensen vinden het prettig als ze dingen herkennen, altijd op dezelfde manier gaat. Dit betekent dat ze een merk dat ze kennen zullen prefereren boven een ander merk.

Reciprocity
Geef iets weg en je krijgt er iets voor terug!

Inderdaad heb ik deze plaatjes niet zelf gemaakt, maar komen ze van de website van Brian Solis af. In vind ze te mooi, om hier geen blog aan te wijden.

Auteur: Erwin Sigterman

Erwin Sigterman is al sinds 2000 actief in de web-wereld. Tot 2005 als Fatwire en Tridion web architect, daarna als Project Manager en Business Consultant. Zijn andere liefde psychologie probeert hij te combineren met de kennis die hij heeft opgedaan met het web.

Geef een reactie