Sleight of mouth – waar NLP de conversie verbetert

Wanneer toepassen?

Tijdens sales trajecten, discussies, maar ook op andere kanalen waar je overtuigend wilt overkomen. Online heeft dit zeker waarde. Als je handvatten wilt hebben om overtuigingen van een prospect blijvend te veranderen, dan kun je met Sleight of Mouth dit bewerkstelligen. Ook kun je deze techniek gebruiken om bezwaren die mensen hebben om iets te kopen, te veranderen. Vaak zijn deze bezwaren gebaseerd op overtuigingen.

Enkele voorbeelden van een overtuiging waartegen bedrijven aan kunnen lopen:

Product X is te duur!

Je kunt beter een tweedehands auto kopen waar de kop al van af is.

Op het laatste moment een vakantie boeken is goedkoper.

Afhankelijk van de situatie wil je dat de overtuiging

  • versterkt wordt (wil je een tweedehands auto verkopen) of
  • veranderd (wil je een nieuwe auto verkopen).

Meer weten over Sleight of Mouth?

Er zijn genoeg online cursussen online beschikbaar (vaak duur). Ik zou echter het volgende boek willen aanraden: The User’s Guide to Sleight of Mouth van Doug O’Brien. Dit boek behandelt elk patroon met 5 verschillende voorbeelden. Hierdoor wordt het meteen duidelijk hoe een patroon werkt en kun je dit meteen toepassen (zonder NLP kennis).

Uitleg van Doug O’Brien:

Je kunt natuurlijk ook het -oorspronkelijke- boek van Robert Dilts (Sleight of Mouth) lezen. Dit boek gaat veel dieper in op deze patronen, maar is minder makkelijk te lezen voor iemand die geen NLP-kennis heeft.

Auteur: Erwin Sigterman

Erwin Sigterman is al sinds 2000 actief in de web-wereld. Tot 2005 als Fatwire en Tridion web architect, daarna als Project Manager en Business Consultant.

Zijn andere liefde psychologie probeert hij te combineren met de kennis die hij heeft opgedaan met het web.

3 gedachten over “Sleight of mouth – waar NLP de conversie verbetert”

  1. Hi there.
    Thanks for sharing my video. I really liked your article and I love the icon chart you’ve made that includes the complete, three-part belief in the middle. That’s brilliant.
    One thing I would change, though, if I were you. The “Chunk Up” pattern is inaccurately named, in my opinion. To “chunk up” is to become more general. It is the opposite of to “chunk down,” which is to become more specific. You don’t become more general in this response pattern, you exaggerate the criteria to the point to absurdity. That’s why in the User’s Guide to Sleight of Mouth, I recommend using the label, the “Blow-Up” pattern or the “Exaggerate Pattern.” I believe it is a better representation of what you do in that pattern.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *