De rol van marketeer verandert

Artificial Intelligence (of AI) en Machine Learning in combinatie met Marketing Automation nemen de rol van de huidige (online) marketeer over. Op de korte termijn neemt AI namelijk betere beslissingen op basis van data dan een marketeer dat kan. Nadert het einde van de marketeer ‘as we know it’?

Laten we eens naar de definitie van AI kijken.

Wat is AI?
Artificial intelligence is een term dat computersystemen beschrijft die taken uitvoert die tot nu toe alleen door mensen uitgevoerd worden. Computersystemen gaan ‘denken’ als mensen.

Een andere definitie van AI is dat een machine de capaciteit heeft om menselijk gedrag na te bootsen.

Ik vind de eerste definitie het meest interessant. Samen met zelflerende systemen (Machine Learning) verandert dit onze samenleving snel op meerdere vlakken. AI bestaat samen met Machine Learning voor 80% uit data-analyse. Wil je AI goed inzetten samen met Machine Learning dan heb je continu (veel) data nodig, waarmee het systeem zichzelf kan verbeteren.

Hierdoor krijg je de mogelijkheid om beslissingen te (laten) nemen aan de hand van data in plaats van data én emoties. Dit in tegenstelling tot een mens die -bijna- altijd emoties (=intuities) meeneemt in zijn of haar beslissing.

Verschillende soorten intelligenties
Als je onderstaande infographic bekijkt, zie je verschillende intellecten van een mens.

Deze intellecten zijn alleen te combineren door gebruik te maken van neurale netwerken (gelijk aan ons brein) in computers. Doordat de data ook exponentieel groeit kan een menselijk brein niet meer de juiste beslissing nemen. Een computer met neuraal netwerk en heel veel data zal advies geven aan de marketeer.

De rol van de marketeer transformeert naar een dirigent.

Investeringen
De meeste marketing-beslissingen zijn gebaseerd op data dat door een individu of een team wordt verzameld. Vanuit deze data worden acties geinitieerd. Het is daarom niet verrassend dat een groot gedeelte van de huidige AI investeringen op het vlak van sales en marketing ligt. Er worden miljarden geïnvesteerd door de grote jongens, zoals Google en IBM, in zowel AI-ontwikkeling alswel het aankopen van AI bedrijven en start-ups.

Geen bubble
Op dit moment lijkt het er op dat AI niet de welbekende bubble gaat worden zoals we in 2001 hebben gezien met websites. De ontwikkeling gaat echter zo snel (singulariteit) dat veel wetenschappers zich zorgen maken om de risico’s als we AI te snel ontarmen.

We zullen eerst de risico’s moeten kennen.

Banen verdwijnen
Alhoewel deze blog gaat over het vervangen van marketing managers door AI, is dit niet de enige baan die onder druk komt te staan. Vele andere beroepen verdwijnen na intrede van AI.

Het doel van marketing is om te weten en te begrijpen hoe de klant in elkaar steekt zodat het product of dienst zichzelf verkoopt.

Big data
De hoeveelheid data die een gemiddelde marketing manager kan bevatten om zo’n beslissing te nemen, is gelimiteerd door zijn eigen brein. Vaak wordt big data ingezet, waarbij de marketing manager onbewust onjuiste beslissingen neemt. Inituitie heeft een belangrijke plaats ingenomen in een door data gevalideerde beslissing.

Je kunt natuurlijk aanvechten of intuitie een goede raadgever is. Maar met de huidige hoeveelheid data kun je jezelf afvragen of een beslissing van een mens nog betrouwbaar is.

“Het aanbod van data wordt simpelweg te groot voor een menselijk brein.”

Automated Marketing Automation
Combineer je Marketing Automation met AI en Machine Learning dan heb je de ultieme oplossing in handen. Natuurlijk wel met enorm veel data! Het is dan mogelijk om je Marketing Automation te automatiseren. De inrichting en uitvoering van je Marketing Automation optimaliseert zichzelf.

De marketeer voedt dit systeem met content.

NASA
Waarschijnlijk ken je het verhaal van NASA tijdens de eerste dagen van de ruimtevaart. Een mens wordt samen met een aap de ruimte ingeschoten. Als beiden zich in ruimte bevinden, mogen ze allebei een envelop met instructies openen.

De boodschap in de envelop van de aap refereert naar ster- en constellatie-coördinaten, verschillende aanpassingen die nodig zijn in het ruimtevaartuig en zeer gedetailleerde en technische informatie over de teruggang naar de atmosfeer.

De boodschap in de envelop van de astronaut is simpel: voed de aap!

De marketeer krijgt straks een soortgelijke rol.
Met data en content!

Conclusie
Ik ben er zelf niet van overtuigd dat de rol van de marketing manager geheel gaat verdwijnen. Wel zul je als je de komende vijf jaar een belangrijke speler wilt blijven, na moeten denken hoe belangrijk het is om producten en diensten te verkopen met behulp van artificial intelligence.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *