Primen – bereid je lezer voor

Door al aan te geven wat er gaat komen, bereid je de lezer voor op de volgende stap. Doe je dit goed, dan heeft de lezer zelfs niets in de gaten. Hierdoor kun je de conversie verhogen. Het is niet altijd gemakkelijk om dit juist te doen.

Elke keer dat je een ervaring hebt wordt een representatieve associatie gemaakt door het brein. Als ik het over

ETEN, LEKKER, TUSSENDOORTJE

heb en je moet het volgende woord aanvullen:

S_OEP

dan zul je al snel aan SNOEP denken, terwijl STOEP of SLOEP ook hadden gekund. Het woord ETEN maakt allerlei associaties in je hoofd, waardoor de focus al ligt op deze associaties. Je brein is namelijk gemakkelijk om de tuin te leiden; het is tenslotte lui.framing

Bekend onderzoek

Een bekend Amerikaans onderzoek deed het volgende: door verschillende groepen een puzzel op te laten lossen en daarna door de gang heen te laten lopen als ze klaar waren, kwamen ze erachter dat de groepen die met woorden bezig waren die te maken hadden met ouderdom (zoals Florida, forgetful, bald, gray, or wrinkle) langzamer terugliepen dan de groepen die hadden ‘gestoeid’ met jeugdige woorden.

Het brein associeert zich met deze woorden en reageert hier onbewust op (=primen), het gedrag verandert. Dit effect heet het “Florida-effect”.

Dit kun je natuurlijk ook gaan doen met jouw teksten. In de politiek wordt dit al vaak gebruikt. Een mooi voorbeeld: in Arizona diende gestemd te worden door de bevolking of er meer geld naar scholen moest gaan. Door de stemming in een school plaats te laten vinden, of mensen net voordat ze een stem uitbrachten in aanraking te laten komen met schoolfoto’s beïnvloed je het stemgedrag positief.

I am just a baby lamb to a wolf

Derren Brown laat dit fantastisch zien in de volgende video:

Doordat het onbewust gaat, wordt de aandrang groter. Onthoud dat 90% van je gedrag wordt gestuurd vanuit het onbewustzijn. Herhaling kan een prima manier zijn om een bepaald gedachtengoed te ‘primen’. Als NLP-er kun je het vergelijken met framing.

Enkele tips:

  • Denk na over welke onbewuste emoties en bewuste gedachten zijn betrokken bij het kopen van een product, en prime deze subtiel in je teksten tijdens de customer experience touchpoints
  • denk na over kleurgebruik en de opmaak van je pagina
  • prime niet te veel, zodat het gaat opvallen. Dit heeft het omgekeerde effect
  • Kijk ook naar negatieve ‘primes’ zoals min-tekens, sterretjes, kruizen, etc.). Haal deze weg!

Priming kan ook al nuttig zijn door bepaalde foto’s op je website te plaatsen. Als je een arts bent, zul je toch echt die witte jas aan moeten doen op de foto; de bezoeker primed dit namelijk aan autoriteit. Doe je dit niet, dan zal de bezoeker je niet zien als arts.

Nog beter: story telling is het ultieme gebruik van Priming!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *