Hyperbolic discounting – beperk de wachttijd

Als je nu zou moeten kiezen tussen 100 euro NU of 110 euro over een maand, dan kies je voor de 100 euro. Als je moet kiezen tussen 100 euro over een maand en 110 euro over een maand én een extra dag, dan kies je de 110 euro. De extra tijd die je moet wachten is hetzelfde (1 dag), maar de waarde van iets wordt lager als we hier langer op moeten wachten. Dit heet het “hyperbolic discounting effect“.

Zo snel mogelijk

Tijd is dus een belangrijke factor in het creëren van de waarde van je product. Een bezoeker hecht hier dus waarde aan. Als je product pas over een maand geleverd kan worden, zal de perceptie van de waarde van je product omlaag gaan. Houd hier dus rekening mee. Probeer dan ook zo snel mogelijk te leveren (liefst meteen), waardoor de waarde van je product of service op haar piek zit.Hyperbolic discount

Verschillende breinen

Hoe komt dit toch? Je hersenen gaan hier in beide situaties anders mee om. Waar op korte termijn het limbische systeem van je hersenen (emotioneel brein) wordt gebruikt, zal op langere termijn meer de neocortex (rationeel brein) worden gebruikt. Waar precies de overgang zit hangt geheel af van de keuze die gemaakt moet worden en de waarde die een persoon hier aan hecht.

Tip

Je kunt experimenteren door een goedkopere variant van een product een iets langere levertijd te geven. Hierdoor zul je gaan zien dat prospects toch voor het duurdere product of service gaan kiezen. Let op: als de levertijd té lang wordt, kan je omzet omlaag gaan. Experimenteer! Je bent namelijk op zoek naar het uiterste puntje waar het limbische systeem nog de keuze maakt.

Auteur: Erwin Sigterman

Erwin Sigterman is al sinds 2000 actief in de web-wereld. Tot 2005 als Fatwire en Tridion web architect, daarna als Project Manager en Business Consultant. Zijn andere liefde psychologie probeert hij te combineren met de kennis die hij heeft opgedaan met het web.

Geef een reactie