De Keuze Paradox (choice paradox)

Als je iemand 1 keuze geeft, is het simpel: doen of niet doen. Als we echter 2 keuzes krijgen, verandert er iets in ons brein: welke keuze heeft de voorkeur? Niet kiezen wordt naar de achtergrond gewezen!

Door meer dan 1 keuze te geven, zul je dus een meer persuasieve website/content gaan krijgen.

Brein

Geven we echter te veel keuzes, dan wordt het lastig voor ons brein. Dan vervalt de keuze al snel op “niet kiezen”. Het brein kan 7 plus/minus 2 aandachtspunten tegelijk aan. Wil je voldoen aan de gemiddelde bezoeker, dan is het raadzaam om niet meer dan 5 keuzes aan te bieden. (A/B-)Testen heeft hier dus degelijk zin om te achterhalen wat het beste aantal keuzes is die je kunt aanbieden.Choice of paradox

Enkele goede tips:

  • geef bij de CTA nog een extra keuze.
    Voorbeeld: Bij de knop `Bestel nu` een extra link plaatsen `Meer weten`. Hierdoor zullen meer mensen op je CTA gaan klikken
  • Als je maar 1 product/service hebt, probeer dan andere variaties toe te voegen
  • Soms is een even keuze beter (bijv. 4) indien je meerdere variaties biedt per product (oplopend in prijs). Mensen zullen dan eerder voor keuze 2 of 3 kiezen.

Choice paradox

Dit heet de Keuze Paradox (ofwel Choice Paradox).

Leuke TED-film van Barry Schwartz over The Paradox of Choice:

Auteur: Erwin Sigterman

Erwin Sigterman is al sinds 2000 actief in de web-wereld. Tot 2005 als Fatwire en Tridion web architect, daarna als Project Manager en Business Consultant. Zijn andere liefde psychologie probeert hij te combineren met de kennis die hij heeft opgedaan met het web.

Geef een reactie