Als je iemand 1 keuze geeft, is het simpel: doen of niet doen. Als we echter 2 keuzes krijgen, verandert er iets in ons brein: welke keuze heeft de voorkeur? Niet kiezen wordt naar de achtergrond gewezen!
Door meer dan 1 keuze te geven, zul je dus een meer persuasieve website/content gaan krijgen.
Brein
Geven we echter te veel keuzes, dan wordt het lastig voor ons brein. Dan vervalt de keuze al snel op “niet kiezen”. Het brein kan 7 plus/minus 2 aandachtspunten tegelijk aan. Wil je voldoen aan de gemiddelde bezoeker, dan is het raadzaam om niet meer dan 5 keuzes aan te bieden. (A/B-)Testen heeft hier dus degelijk zin om te achterhalen wat het beste aantal keuzes is die je kunt aanbieden.
Enkele goede tips:
- geef bij de CTA nog een extra keuze.
Voorbeeld: Bij de knop `Bestel nu` een extra link plaatsen `Meer weten`. Hierdoor zullen meer mensen op je CTA gaan klikken - Als je maar 1 product/service hebt, probeer dan andere variaties toe te voegen
- Soms is een even keuze beter (bijv. 4) indien je meerdere variaties biedt per product (oplopend in prijs). Mensen zullen dan eerder voor keuze 2 of 3 kiezen.
Choice paradox
Dit heet de Keuze Paradox (ofwel Choice Paradox).
Leuke TED-film van Barry Schwartz over The Paradox of Choice: