De Fudge Factor – eerlijkheid vs. geld verdienen

Ga eens terug naar de laatste keer dat je belastingaangifte moest doen. Heb je bepaalde inkomsten verzwegen of heb je bepaalde onkosten wat verder aangedikt? Heb je een etentje met vrienden toch als zakendiner geboekt? Als dat het geval is, dan ken je de Fudge Factor!

Motivatie

Ons gedrag wordt -volgens Dan Ariely in zijn boek ‘Heerlijk Oneerlijkgedreven door twee verschillende motivaties:

  1. Aan de ene kant willen we onszelf zien (en worden bekeken door anderen) als eerlijk, oprecht en eerbaar.
  2. Aan de andere kant willen we zo veel geld, liefde, seks, macht of ander voordeel krijgen als we kunnen. Hiervoor willen we eventueel dingen doen die naast onze normen en waarden staan (maar dan ook maar een klein beetje)


Deze motivaties conflicteren tegen elkaar. Dit is de Fudge Factor. Hoe kan iemand zich goed voelen terwijl hij aan de andere kant probeert te bedriegen. Dit kan alleen maar als we maar een beetje bedriegen om meer geld, liefde, seks, macht of ander voordeel te krijgen.

Een paar bekende voorbeelden:

Een proef met een taxi-chauffeur maakte het duidelijk. Deze taxi-chauffeur nam altijd een te lange route vanaf de luchthaven. Bij een blinde passagier heeft hij meer moeite om dit te doen en neemt een minder lange route

Op het werk werd 2 dollar en een blikje cola in de koelkast neergelegd. Binnen 1 dag was de cola weg en de 2 dollars nog niet. Blijkbaar is het stelen van 1 blikje minder erg dan het stelen van 2 dollar.

Balans

Zelf ben je de hele dag bezig met deze balans. Denk aan de rij bij de supermarkt als plotseling een nieuwe kassa opengaat, na je vakantie toch je zonnebril opgeven met een bonnetje van iemand anders, zodat je nog meer terug krijgt. ook leugentjes om bestwil horen hier bij (er stond een hele lange file!).

Hoe (online) te gebruiken:

  • LaPlace geeft papieren coupons weg die je maar 1 keer kunt gebruiken. Echter als je de coupon op je mobiel laat zien, krijg je de aanbieding ook. Ook weer een klein beetje cheaten
  • een andere bekend format dat ik ken zijn de couponcodes die je kunt gebruiken bij grote ketens om bijvoorbeeld gratis verzendkosten te krijgen. Normaliter krijg je deze alleen via een persoonlijke mail gestuurd, echter er zijn genoeg websites waar deze couponcodes worden gedeeld. Standaard kijk ik als ik een product online koop of er een couponcode te vinden is die ik kan gebruiken. Zo heb ik ooit een toetsenbord van €4,95 gekocht zonder verzendkosten.
  • Een aanbieding die eigenlijk maar tot gisteren liep ‘per ongeluk’ een dag langer laten lopen. Hierdoor zullen mensen nog snel van deze aanbieding gebruik willen maken

Scenario’s

Zoals je ziet kun je dit soort scenario’s ook in scene gaan zetten, zodat je klanten hiervan gebruik maken. Ze denken’ dat ze een voordeeltje hebben, doordat ze cheaten, maar dit heb je ingecalculeerd in campaigne. Win-win situatie! Ook een mooie manier om via social media de boel aan te zwengelen.

Auteur: Erwin Sigterman

Erwin Sigterman is al sinds 2000 actief in de web-wereld. Tot 2005 als Fatwire en Tridion web architect, daarna als Project Manager en Business Consultant. Zijn andere liefde psychologie probeert hij te combineren met de kennis die hij heeft opgedaan met het web.

Geef een reactie