Attentional Bias – aandacht voor dingen die ons raken

Zaken die ons emotioneel opvallen, zullen onze aandAttentional bias - welk item geef je de voorkeur?acht eerder krijgen. Deze opvallende items kunnen zelfs de overhand krijgen boven andere relevante data die belangrijk zouden moeten zijn om een beslissing te nemen.

Deze data worden dan gewoonweg genegeerd. Dus hoe meer we emotioneel we geraakt worden, hoe meer aandacht we hieraan besteden.

Bekende krachtige emoties zijn pijn, angst en sex.

Tips:

  • Als je merk gerelateerd is aan een intensieve emotie, promoot dit dan visueel
    De relatie met het merk wordt door het onbewustzijn aan elkaar gekoppeld.
Attentional bias
Naar welk gezicht gaat de meeste aandacht?
  • Zet je USP en CTA vlak bij de plaats waar de heftigste emotie plaats vindt
    Bezoekers worden hiernaar toe getrokken
  • Aan de andere kant dien je informatie die het koopproces kunnen belemmeren zo veel mogelijk van deze hotspot af houden (denk aan betaalcondities, privcay statement)

Auteur: Erwin Sigterman

Erwin Sigterman is al sinds 2000 actief in de web-wereld. Tot 2005 als Fatwire en Tridion web architect, daarna als Project Manager en Business Consultant.

Zijn andere liefde psychologie probeert hij te combineren met de kennis die hij heeft opgedaan met het web.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *